30 augustus 2014

Plastiminderen en consuminderen door te delen!

Refuse, reduce, reuse, recycle, rot. Oftewel weigeren, verminderen, hergebruiken, recyclen, rotten. Dat is dé manier om duurzaam met onze planeet om te gaan.

Regelmatig hoor ik mensen zeggen: "O, maar ik scheid mijn afval. Plastic gaat naar de plastic container." Alsof afval ophoudt te bestaan zodra het uit het huis is.

Maar met afval scheiden is alle problematiek rondom plastic niet zomaar opgelost. Recyclen kost veel geld en energie. Zo'n plastic verpakking moet namelijk eerst opgehaald worden door een vrachtwagen. Die rijdt vervolgens naar een sorteer- en verzamelplaats.

Met geluk wordt het niet verder getransporteerd en daar ter plekke bewerkt tot grondstof. Maar met een beetje pech wordt het ook nog een aantal keer op transport gezet. En dan moet het dus ook nog bewerkt worden tot grondstof en uiteindelijk tot een nieuw product.

Alles bij elkaar kost dit proces veel geld en energie. Zonde voor zoiets als een plastic zakje om een tros bananen of een bloemkool dat je een uurtje gebruikt en daarna in je afvalbak of plastic container stopt. Vooral omdat bananen en bloemkool prima afkunnen zonder dat zakje.

Daarom dus liever eerst kiezen voor weigeren, verminderen en hergebruiken.

Nóg minder dingen kopen

De mantra refuse, reduce, reuse, recycle, rot geldt niet alleen voor plastic zakjes en ander plastic verpakkingsmateriaal uit de supermarkt, maar ook voor andere aankopen. Daarom koop ik alleen bij uitzondering nieuwe dingen. En alleen als ik echt niet zonder kan. Liefst tweedehands. Maar altijd van goede kwaliteit.

Een voorbeeld zijn mijn nieuwe Thinksound oordopjes (zonder pvc!). Mijn oude Sennheiser koptelefoon viel letterlijk uit elkaar en toen uiteindelijk het geluid aan beide oren het niet meer deed, heb ik dan toch maar nieuwe oordopjes gekocht.

Sommige dingen willen we niet zonder leven, maar gebruiken we niet de hele tijd en zouden we dus prima kunnen delen. Door te delen besparen we geld, ruimte én grondstoffen.


Gedeelde wasmachine

In Zweden -waar ik een aantal jaar heb gewoond en nog steeds regelmatig kom- heb ik kennisgemaakt met delen van dingen uit je huishouden. Standaard zijn appartementsgebouwen daar uitgerust met een gedeelde wasruimte.

Hoewel de grootte en kwaliteit van zo´n gedeelde wasruimte verschilt, staat er in ieder geval standaard een wasmachine en iets van een droger, droogkast of zijn er waslijnen. In ons appartement in Östersund waar we een paar jaar hebben gewoond, was de wasruimte super goed. Er waren twee goede wasmachines, een wasdroger (die we nooit gebruikten), een droogkamer met waslijnen en een strijkplank met strijkijzer. Ook was er een wasrek dat je buiten kon zetten als de zon scheen.

In Zweden hangt er in een appartementengebouw gewoonlijk een lijst waar je een wastijd kunt boeken. Soms is er zelfs een elektronisch boekingssysteem. Zo reserveer je een aantal dagen van te voren jouw wastijd. Dat is dan een dagdeel. Aan het einde van jouw tijd haal je de was op en laat je de boel schoon achter voor de volgende persoon.

Door dit systeem hoefde ik tijdens mijn tijd in Zweden nooit een wasmachine te kopen. Dat scheelde gedoe, geld en ruimte. Ook hoefde we de natte was niet in onze kleine woning op te hangen.

Behalve een gedeelde wasruimte, deelden we als bewoners van het appartementengebouw ook een tuin, barbecue, logeer/vergaderkamer en een volledig uitgeruste klusruimte met boren en dergelijke.

Iedereen ging netjes om met de gedeelde spullen. Het was normaal om dingen netjes en schoon achter te laten. Deed je dat niet, dan hing er al snel een boos briefje op het gezamenlijke prikbord. Gedeelde faciliteiten kosten natuurlijk geld. Via de maandelijkse servicekosten (bovenop huur of hypotheek) werden die kosten gedekt. Maar omdat we de kosten met velen deelden, bleven deze laag en heel redelijk.

Delen scheelt geld, ruimte én grondstoffen!

Eigenlijk hou ik niet zo van delen. Ik koop zelden nieuwe dingen, maar als ik iets koop, dan is het meestal iets duurs en ben ik er erg zuinig op. Ik ben bang dat dingen kapot gaan als ik ze uitleen. Want wie draait er dan op voor de schade? Of wat als iemand de geleende spullen niet terugbrengt?

Gelukkig denkt niet iedereen zo en zijn er tegenwoordig een aantal apps die je kunt gebruiken om niet alleen je spullen, maar ook je tijd en vaardigheden te delen. Zo wordt delen makkelijker gemaakt.

Omdat ik nu in China ben, heb ik deze apps nog niet getest. En we huren hier gemeubileerde woonruimte compleet met wasmachine. Die zou ik wel willen delen, maar ik weet niemand die het ding met ons zou willen delen.

Bron: klik hier
Als we volgend jaar weer terug in Nederland zijn, hoop ik wel serieuzer te beginnen met het delen van een aantal dingen. Ik ben met name geïnteresseerd in het delen van dingen die ik zelf niet heb en niet wil aanschaffen (omdat we de komende jaren toch niet lang op één plaats zullen blijven). Concreet denk ik dan aan het delen van een wasmachine en het lenen van een luchtbed voor als we eens logees hebben.

Peerby lijkt handig te zijn als je af en toe eens iets wilt lenen van mensen uit je buurt. Of dat ook handig is voor structureel dingen van elkaar lenen en dingen met elkaar delen, weet ik niet. Idealiter zou je bepaalde dingen samen met anderen aanschaffen en er dan gezamenlijk gebruik van maken. Dat zou niet alleen kunnen werken voor een wasmachine, maar ook voor een boor, stofzuiger of barbecue.

Misschien heb ik zelf ook wel dingen die ik zou willen delen met anderen. Mijn koffer bijvoorbeeld. Dat ding ligt toch enorm in de weg. En we zouden ook ons appartement kunnen uitlenen of verhuren tegen een redelijke prijs als we een paar dagen weggaan of op vakantie zijn.

The Story of Stuff heeft twee podcasts gemaakt over delen en de nieuwe deeleconomie. Deel 1, "All About Sharing" vind je hier. Voor deel 2, "Start Sharing", klik je hier.

Deel jij structureel of incidenteel wel eens dingen met anderen? Leen je van bekenden of maak je gebruik van sites zoals Peerby? Wat zijn jouw deel ervaringen? Ik hoor ze graag, zodat ik in de toekomst ook meer kan gaan delen!

4 opmerkingen:

  1. Hai Annemieke,
    Ik heb iig ervaring met Peerby; ik heb fietstassen en koffiezetapparaat uitgeleend en een tent geleend. Ook erg handig voor dingen als een boormachine, grasmaaier etc. Ik heb ook een aantal jaren mijn auto, die ik naar mijn idee te weinig gebruikte, gedeeld met een buurvrouw. We hadden toen wel wat afspraken gemaakt over vaste en variabele kosten en dat werkte prima. Behalve dan dat ik de auto uiteindelijk heb verkocht omdat we 'm alsnog te weinig gebruikten. Wat ik graag zou willen delen met andere mensen is een printer. Ik heb er nu wel eentje, maar merk dat die soms kuren vertoont als ik 'm wat langer niet gebruik. Nu weet ik dat je tegenwoordig voor weinig geld een nieuwe koopt. maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik print maar weinig en zo'n apparaat zou beter gebruikt kunnen worden door meer dan alleen mijn huishouden. Ik zou het bijvoorbeeld ook heel fijn vinden als je op wat meer openbare plekken makkelijker zou kunnen printen, zeg maar zoals je kunt kopieren in de supermarkt en zo; dan zou ik beslist niet zelf meer een printer kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het delen van je ervaring! Wat super dat Peerby zo goed voor je heeft gewerkt. Was je niet bang dat de lener onvoorzichtig zou zijn en je je spullen beschadigd terug zou krijgen? Dat zou mijn obstakel zijn in het uitlenen van mijn mooie Ortlieb fietstassen en mijn mooie tent. Over dingen zoals een boormachine of een grasmaaier (heb ik beide niet) zou ik me minder zorgen maken. Kun je geen printjes maken via Peerby bij iemand? Hier in China heb ik ook geen printer, maar ga ik naar de printshop. Daar laat ik zelfs hele boeken scannen, want heb zelf ook geen scanner, maar wil geen boeken meeslepen.

      Verwijderen
  2. Als je je tent oid uitleent waar je zelf erg aan gehecht bent of zuinig op bent, zou ik zeker wel eerst even samen de tent bekijken en vastleggen wat de staat is waarin-ie verkeert op het moment dat je hem uitleent en afspreken dat eventuele schade voor rekening van de lener is. Maar natuurlijk moet je zelf wel eerst afwegen of je bij bepaalde spullen überhaupt het risico wilt lopen dat iemand anders ze misschien beschadigt; kan zijn dat je sommige dingen gewoon beter niet kunt uitlene.
    Als mijn printer het nu opgeeft, ga ik zeker op zoek naar een deelconstructie! Voordeel van Peerby is dat het in de buurt is; voor mij is de dichtstbijzijnde copyshop best een eindje fietsen en dat is voor een simpel printje vaak net weer lastig in te passen... Iemand in de buurt zou dan inderdaad veel handiger zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik niet gewend ben dingen uit te lenen, kan ik denk ik het beste beginnen met iets uit te lenen waar ik helemaal niet aan gehecht ben. Een koffer ofzo. Dan kan ik later alsnog kijken of ik dat ook met andere dingen wil doen. Toevallig heb ik deze week onze wasmachine "uitgeleend" aan mijn zusje. Zij kwam hier haar was doen. Veel plezier en succes met delen!

      Verwijderen