30 juli 2014

Wassen met... citroen!

Mijn hardloopjas was ik het liefst zo min mogelijk om te voorkomen dat 'ie minder waterafstotend wordt. Bovendien had ik tot voor kort een wasmachine die mijn kleding snel deed slijten. Dat was een bovenlader met een ton die een verticale as heeft. Dus in plaats van dat de was van boven naar beneden 'valt' zoals in de meeste wasmachines in Nederland, draaide de was alleen maar horizontale rondjes. Ik voelde mijn kleding dunner worden na elke wasbeurt met die machine.

De hardloopjas was inmiddels erg vies geworden en het ding moest dus echt eens gewassen worden. Niet dat ik h'm hier nu gebruik, want daar is het véél te warm voor. Het is al maanden onafgebroken >30 graden hier in Peking. Maar ik wil de jas ook niet vies in mijn koffer doen. Nu ik in een ander appartement woon, mét een "normale" Whirlpool wasmachine, kan ik eindelijk de jas eens proberen te wassen.   

Bleekmiddel 

De jas is wit. Of nouja, was wit, want viezig. Smoezelig. De vraag was hoe de jas weer wit te krijgen. Tegenwoordig was ik met wasnoten of baking soda, maar die middeltjes zijn niet sterk genoeg om een vlekkerige witte jas weer mooi wit te krijgen.

Smoezelige jas. Ter vergelijking een echt wit shirt ernaast.

Een nieuw wasmiddel wilde ik ook niet kopen. Wasmiddel wordt hier in China negenennegentig van de honderd keer verkocht in plastic en bovendien zal wasmiddel voor de witte was niet bepaald onschadelijk voor het milieu zijn. Online op zoek naar een plasticvrij, milieuvriendelijk alternatief kwam ik uit op citroensap.

Dat leek me wel wat, dus heb ik mijn jas gewassen met citroensap. Ik ben heel tevreden met het resultaat. Mijn jas is weer mooi wit. Heb je ook witte kleding die je weer wit wilt krijgen? Lees hieronder hoe ik te werk ben gegaan.

Experiment

In de fruitwinkel (hier in Beijing heb je fruitwinkels, daar verkopen ze alleen (gedroogd) fruit en noten, maar geen groente) kocht ik vijf citroenen. Vier daarvan heb ik geperst. Mijn huidige keuken heeft alleen een pers van plastic, dus helemaal plasticvrij is deze wasbeurt niet.



Vervolgens heb ik mijn jas in een teiltje gelegd en het ding gevuld met heet water. Ook hier geldt dat mijn huidige huishouden alleen een plastic teiltje heeft, maar goed, ik gebruik in ieder geval geen nieuw plastic en om nu een nieuw plasticvrij teiltje te kopen om mijn jas te wassen is ook niet te verantwoorden.

Over de jas heb ik het citroensap gegoten. Ik had het sap niet gezeefd, dus er zaten vruchtvlees en zaden in de sap.


Elke paar uur heb ik de jas omgedraaid zodat elk stukje van de jas echt doorweekt was met citroensap. Na ongeveer 24 uur heb ik de jas in de wasmachine gedaan. Ik heb er ook een linnen zakje met vijf (hergebruikte) wasnoten bij gedaan.


De jas heb ik gewassen op 40 graden. Hieronder het resultaat! De jas is echt weer wit geworden. Er zitten nog wel een paar kleine vlekjes in. Die had ik eigenlijk moeten behandelen met wat zeep. Ik had de jas ook in de zon willen hangen zodat die paar vlekjes weg zouden bleken, maar het toeval wilde dat het precies vandaag slecht weer was. De regen kwam met bakken uit de hemel.


Eindoordeel

Citroensap is een goede vervanger van bleekmiddel uit de supermarkt. Het maakte mijn jas in ieder geval weer stralend wit. De paar vlekjes die er niet uit zijn gegaan had ik moeten voor behandelen met wat zeep. Of ik had de jas nog een paar uur buiten in de felle zon moeten hangen. Dat zal ik een volgende keer doen. Daarna volgt er hier een update.

Lees ook:

2 opmerkingen:

  1. Hallo, goed resultaat zeg! Ik wil het ook eens proberen met witte biezen op een jasje die grauw zijn geworden. Maar de rest van het jasje is donkerblauw. Verbleekt het donkerblauw dan niet door de citroensap?

    Groeten,
    Ati

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je berichtje, Ati! Misschien kun je citroen alleen op de witte biezen smeren en niet op de rest van het jasje? Dus dat je niet het hele jasje in een bak met water legt, maar alleen wat citroen probeert te doen op de biezen? Ik zou wel heel voorzichtig zijn met uitwassen want blauw kan verkleuren.

      Verwijderen