25 april 2013

Havermout zonder plastic


's Ochtends eet ik vaak een ontbijt met havermout of havervlokken. Als ik tijd heb, maak ik havermoutpap. Als ik geen tijd heb, maak ik de 's avonds overnight oats. Maar... de havervlokken die ik hiervoor gebruik zijn verpakt in plastic. Ik koop mijn biologische havervlokken bij Ekoplaza. Daar heb je drie soorten verpakkingen voor havervlokken. Twee bestaan geheel uit plastic en een is een papieren verpakking met een klein plastic raampje erin zodat je de haver kunt zien... Deel van deze verpakking is dus geplastificeerd.

In Zweden (daar woonde ik een tijdje) worden havervlokken en andere ontbijtproducten zoals muesli bijna standaard verkocht in papieren zakken. Deze bijvoorbeeld:

Bron: www.saltakvarn.se
Tijdens een bezoek aan Nederland heb ik uit frustratie ooit eens een producent van biologische muesli opgebeld om te vragen waarom ze de muesli niet in een papieren verpakking konden verkopen. Reden was dat dit de houdbaarheid aan zou tasten. Dat is onzin, want als het in Zweden verkocht kan worden in papier, dan kan dat in Nederland ook gewoon.
Maar goed, op zoek nu dus naar havervlokken in een niet plastic verpakking. Liefst biologische havervlokken.

Ik weet dat AH havervlokken verkoopt in een papieren verpakking.

www.ah.nl
Dit pak havervlokken kosten maar €0,41 in plaats van de circa twee euro bij Ekoplaza. Dus financieel levert dit winst op. Ik wil echter liever biologische havervlokken omdat ik niet weet wat voor pesticiden er gebruikt worden bij de productie van niet-biologische havervlokken. Ik weet niet wat de milieu- en gezondheidsrisico's en schade zijn bij de productie en consumptie van niet-biologische havervlokken. Daarom kies ik voor biologisch. Een korte online zoektocht leert me dat Joannusmolen biologische havermout verkoopt in kartonnen pakken.

 
www.joannusmolen.com

Ik ben benieuwd of er een plastic zak in de kartonnen doos zit. Ik stuur er direct een mailtje over naar Joannusmolen. 
 
De ultieme oplossing zou echter havervlokken zonder verpakking zijn! Maar in Nederland heb ik volgens mij nog nooit een winkel gezien waar er los havervlokken verkocht worden. Sommige dingen kun je wel vinden zonder verpakking, zoals bijvoorbeeld noten. Maar haver? Eigenlijk moet ik uitvinden waar haver vandaan komt. Dan kan ik daar misschien wat haver kopen, verpakt in mijn eigen havermout-opbergbak. Misschien kan dat bij een molen? Tips zijn welkom!

5 opmerkingen:

  1. Kijk eens bij www.de-zuidmolen.nl / divers meel en graanprodukten / muesli en vlokken. De verpakking van de biologische havervlokken van 4 en 25 kg is volgens mij van papier. Bovendien veel goedkoper dan die van Joannusmolen. Mag ik vragen waar jij je havermout in opslaat ? Ik wil de 25 kg zak bestellen, ook om verspilling van verpakkingsmateriaal tegen te gaan, en vraag me af hoe ik dat het best kan bewaren.
    Groetjes van Ria
    P.S. ik heb /snap geen van de gevraagde profielen dus heb gereageerd als anoniem. Ik kom de komende tijd hier af en toe te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ria,

      Wat leuk dat je mijn blog bezoekt en dat je meedenkt wat betreft plastic vrije oplossingen. Heel erg leuk!

      Ik heb gekeken bij www.de-zuidmolen.nl. De zakken havervlokken van 4 kg lijken inderdaad in papier verpakt te zijn. De prijs is ook goed. Wel komen er verzendkosten (€ 6,75) bij, zodat de totaal prijs van de havervlokken (ong. € 9 + € 6,75 = € 15,75) toch wel wat aan de hoge kant wordt.

      Zelf koop ik sinds een paar weken mijn havervlokken op de biologische markt in Den Haag. De vlokken worden in papier verpakt. Als je afval helemaal wilt vermijden, kun je ook je eigen voorraadpot meenemen en die daar laten vullen. Dat deed ik vorige week. De verkoopster keek er niet van op.

      Mijn havervlokken (en noten) bewaar ik in een glazen (wek)pot. Ik koop niet enorme hoeveelheden, dus heb niet zulke grote potten (ongeveer genoeg voor een pond havervlokken of amandelen).

      Als je echt grote hoeveelheden wilt kopen, kun je misschien inspiratie halen uit de website van Green Evelien (www.greenevelien.com). In deze post schrijft ze over enorme zakken muesli: http://wordpress.bespaarenergie.com/boodschappenlijst

      Toen ik nog in Zweden woonde, kochten ik en mijn partner meestal zakken van minstens 1,5 kilo. Dat bewaarden we gewoon in de verpakking in de opbergkast. De verpakking was van papier. In sommige supermarkten daar verkopen ze ook 5 kilo zakken. Die bewaren mensen ook gewoon in de voorraadkast. 25 kg is natuurlijk weer een heel andere schaal, maar misschien heeft Evelien tips voor je.

      Ik hoop dat je nog eens terugkomt naar dit blog.

      Hartelijke groet,

      Miek

      Verwijderen
  2. Beste Miek,
    Dank voor de tip van Green Evelien. Ga daar zeker even kijken.

    Ik woon helaas aan het einde van Nederland waar 1 hele kleine reformwinkel is waar ze voornamelijk geen reform artikelen verkopen :-( Vanwege beperkte mobiliteit zit reizen er ook niet in.

    Bij de Zuidmolen zijn de verzendkosten inderdaad een struikelblok bij kleinere hoeveelheden. Als ik een goed bewaarsysteem kan vinden wil ik 25 kilo bestellen. Tot nu toe heb ik BPA-vrije voorraadbakken van kunststof gevonden (geschikt voor babyvoeding dus Havervlokken moet ook lukken) en Mylar zakken (Mylar bags). Heeeeeeel populair onder preppers (mensen die denken te overleven als de wereld vergaat) maar ook veel gebruikt door kampeerders en survivors. De enige webwinkel in Nederland die ze verkoopt heeft helaas geen Ziplock zakken. Deze kun je hergebruiken, al dan niet met zuurstofabsorbers. Havervlokken zijn ongeveer 8 maanden houdbaar. Dat wil ik met 2 hooguit 3 maanden verlengen. Koel, donker en zonder al teveel zuurstof moet dat lukken.

    Was het vroeger de normaalste zaak van de wereld om met een lege pan naar de Chinees te gaan om deze te laten vullen. Nu heb je als alles op is nog steeds een tas vol maar dan met afval.

    Groetjes van Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Zuidmolen lijkt me een prima alternatief als je geen winkel, markt of molen in de buurt hebt.

      Wat ben je goed geïnformeerd over de mogelijkheden van dingen lang bewaren zeg! Ik keek net ook nog even op het internet. Ik las iets over waterdichte tonnen die men gebruikt bij kanoën en over mayonaise emmers die je bij een snackbar zou kunnen vragen. Maar deze suggesties ken je vast al.

      Ik ben zelf niet zo van het plastic, maar misschien is dit een van de keren dat het wel goed is om plastic te gebruiken. Je zou ook eens bij een bakker kunnen vragen hoe zij hun meel bewaren. Hoe deed men dat vroeger eigenlijk?

      Succes! En hopelijk tot ziens hier op dit blog.

      Verwijderen
  3. In de Colruyt in België verkopen ze bio havermout in papieren verpakking: https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/15067/BIO-TIME-havermout-500-g
    Geen idee of dat er in Nederland ook is.

    BeantwoordenVerwijderen