15 november 2013

BPA in blikjes

Regelmatig gebruik ik tomatenpuree of hele tomaten uit blik. Beide koop ik bij AH. Van de hele tomaten uit blik kopen we de biologische variant, maar van de tomatenpuree is er geen biologische variant bij mijn AH dus kopen we de niet-biologische variant. De tomaten(puree) gebruiken we om sausen mee te maken, bijvoorbeeld voor deze heerlijke bonenschotel uit de oven.


Eigenlijk weet ik al heel lang dat er misschien iets mis is met die blikjes, namelijk de mogelijke aanwezigheid van BPA. Voluit heet dit Bisfenol A. Dit wordt gebruikt in de productie van bepaalde soorten plastic. Het is niet duidelijk wanneer BPA wel en niet aanwezig is in producten en verpakkingen, want de producent hoeft het niet te vermelden. En zolang we niet weten wat voor stoffen er precies in onze aankopen zitten, kunnen we ook niet weten of het wel of niet veilig is. BPA is namelijk niet het enige bestanddeel van plastic dat in het verpakte voedsel terecht kan komen.

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat de BPA die in plastic zit, in het voedsel terecht kan komen en zo schade aan kan richten. Het is niet duidelijk (in ieder geval niet voor mij) wat voor schade BPA precies aanricht, maar wat ik voorbij heb zien en horen komen zijn voornamelijk overgewicht en kanker. Bovendien is vastgesteld dat BPA een hormoonverstorende stof is.

BPA zit onder andere in de (plastic?) coating van blikjes voedsel. Het kan dus ook zitten in de ingeblikte tomaten(puree) die wij kopen. Elke week. Dat voelt niet goed, dus daarom besluit ik bij deze over te stappen op tomaten(puree) uit glazen verpakking. Dat heb ik al eens zien staan bij Ekoplaza.

7 opmerkingen:

  1. Ik koop de Bio+ Passata als basis voor mijn pastasaus :)
    http://www.bio-plus.nl/consument/details////passata/product/show/
    Bio+ verkopen ze bij de Jumbo en de PLUS.
    Naast de passata koop ik enkel honing en pindakaas in glazen potten, dus 't is goed te doen :) De honing en pindakaas hebben geheel-plastic deksels, of ook aluminium+plastic laagje (ALLE deksels zijn of geheel van plastic of aluminium met een plastic laagje, tenminste voor zover ik ben tegengekomen...).
    In deksels van glazen potten zit ook een plastic laagje dat BPA bevat, maar dat is een stuk minder dan een heel blikje. Ze zijn er bij Bio+ ook mee bezig om er een vervanger voor te zoeken. Ik had ze hierover gemaild en ik kreeg een hele aardige mail terug:

    Naar aanleiding van uw vraag of er in de deksel van de Bio+ Bloemenhoning en de Bio+ Passata ook BPA kan zitten, willen wij hierop als volgt reageren:



    De compound in de deksel bevat een kleine hoeveelheid BPA.

    Het zuur van de tomaten van de Bio+ Passata tast een andere soort coating aan.

    Hierdoor is er nog geen goed alternatief beschikbaar.

    De hoeveelheid BPA valt binnen de huidige wetgeving.

    Per dag mag een mens 0,05 mg BPA per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen, heeft de EFSA bepaald.

    Mensen met een normaal voedingspatroon komen niet aan deze hoeveelheid.

    Ook niet als ze elke dag groenten, fruit, frisdrank of andere ingeblikte of in hard plastic verpakte levensmiddelen tot zich nemen, zoals soep uit blik.

    Momenteel wordt er onderzocht naar de mogelijkheden om deksels te gebruiken zonder BPA.

    Hier wordt hard aan gewerkt.



    Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.

    Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.





    Met vriendelijke groet,

    Bio+ Trading Company B.V.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de natuurvoedingswinkel (Gaia in Den Haag) heb ik afgelopen weekend tomaten passata en tomatenpuree in glas gekocht.

      En ja, inderdaad jammer dat er alsnog bpa aan de binnenkant van het deksel zit. Wat goed dat je daar een email over hebt gestuurd en dat zij er zo uitgebreid op reageren!

      Ik ben benieuwd met wat voor alternatief voor bpa deze producent uiteindelijk komt. En of dit een veiliger stof is. Voordeel van bisfenol is dat er relatief veel onderzoek naar is gedaan, terwijl dat voor alternatieven misschien niet het geval is.

      Op het IDFA dit jaar is de film "The Human Experiment" te zien. Deze gaat in op de vraag hoe veilig alledaagse chemicalien zijn voor onze gezondheid. Misschien ook iets voor jou?

      Verwijderen
    2. Die winkel ken ik niet, maar ik kom dan ook niet heel erg vaak in Den Haag :) Wat voor deksel heeft die tomatenpassata?

      Ik had de Albert Heijn eerst ook gevraagd hoe het zat met de BPA in hun bonnetjes, omdat ik net daarvoor in Frankrijk was geweest en op de achterkant van alle Franse bonnetjes stond "Zonder BPA" (in het Frans), daar was ik best verbaasd over. Antwoord van de AH: "Er zit BPA in de kassabonnen. Wij volgen de Europese regelgeving op dit punt, waarin dit ook is toegestaan. De blootstelling aan BPA via kassabonnen in zeer gering. Wij houden eventuele nieuwe ontwikkelingen op dit gebied scherp in de gaten."
      Maar er worden wel hogere waarden gemeten bij kassabedienden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermisch_papier
      Vroeger waren er nog best wel wat winkels die normaal papier gebruikten voor hun kassabonnen, maar tegenwoordig wordt vrijwel overal thermisch papier gebruikt. Blijkbaar worden treinkaartjes ook op thermisch papier gedrukt.

      Deze film? http://thehumanexperimentmovie.com/ Klinkt wel interessant, ik zal het eens in de gaten houden :) Denk niet dat ze alle stoffen kunnen behandelen, maar het gaat om het idee denk ik?
      Ik kwam laatst ook nog een stof tegen (E320) die kankerverwekkend blijkt te zijn, wel verboden is in Japan en niet in Nederland (ik vond een Japans wetenschappelijk artikel waarin ze dierproeven hadden gedaan op een heel stel dieren waaronder apen en bij allemaal veroorzaakte die stof tumoren). Aan de andere kant zijn hier ook stoffen verboden die in Japan zijn toegestaan (of in andere landen), dus heel consistent is het allemaal niet. Ik heb ondertussen een paar boeken waarin ik stoffen kan nazoeken, en verder zijn er natuurlijk wetenschappelijke artikelen online te vinden (al bekijk ik alleen de Engelse en Japanse artikelen, waarvan de resultaten dus niet altijd in beide talen gepubliceerd zijn).

      Verwijderen
    3. Ze zijn er in Duitsland blijkbaar echt mee bezig!
      De afgelopen week kwam dit langs:
      http://www.ndr.de/ratgeber/verbraucher/mikroplastik101.html
      En ik kwam ook nog een paar documentaires op Youtube tegen:
      http://www.youtube.com/watch?v=jdXY2Yq_Hac (= Plastic Planet in het Duits met de Engelsgesproken stukken Duits ondertiteld)
      http://www.youtube.com/watch?v=wfLFBpbZHHE (half over Sandra Krautwaschl die plasticloos wilde gaan leven na het zien van Plastic Planet)
      http://www.youtube.com/watch?v=2HSc1Y_iIuI (een hele documentaire over Sandra Krautwaschl)

      Verwijderen
    4. Toen ik in Zweden woonde, hoorde ik ook meer over bpa dan ik nu hoor in Nederland. Ik ben een paar jaar geleden zelfs op sollicitatiegesprek geweest voor een functie binnen een project waarbij men een bloedzak (gebruikt in ziekenhuizen voor bloedtransfusie) zonder pvc en bpa ontwikkelde. Datzelfde instituut trok in 2010 aan de bel vanwege bpa in kassabonnen.

      Een Zweedse krant besteedde in 2012 uitgebreid aandacht aan de stof. Vier journalisten volgden toen twee dagen een bpa dieet. Resultaat was hoge waardes van bpa in de urine van de journalisten. De hoeveelheid bpa was met 2800-4600 procent toegenomen. En vanwege het hormoonverstorende karakter van bpa kan dat kan weer tot allerlei gezondheidsklachten leiden. www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfenolfallan_7251245.svd

      Mijn Duits is niet zo goed, maar ik heb Plastic Planet ook in het Engels gevonden op www.filmsforaction.org/watch/plastic-planet/

      Verwijderen
  2. Dat stukje "Per dag mag een mens 0,05 mg BPA per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen, heeft de EFSA bepaald. Mensen met een normaal voedingspatroon komen niet aan deze hoeveelheid. Ook niet als ze elke dag groenten, fruit, frisdrank of andere ingeblikte of in hard plastic verpakte levensmiddelen tot zich nemen, zoals soep uit blik." staat precies zo op de website van het Voedingscentrum. Echter, volgens een onderzoek aan Harvard kan één blikje soep per dag wel degelijk leiden tot hoger bpa-gehalte in het lichaam dan de standaard toelaat. Link: http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/canned-soup-bpa/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het delen van de link!

      In plaats van de paar blikjes die ik normaal koop, kies ik tegenwoordig voor glas. Helaas kan de binnenkant van de deksel ook een laagje bpa bevatten, maar voor nu is dit de beste oplossing voor mij.

      Verwijderen