2 mei 2013

Zaden en pitten zonder plastic

Zaden en pitten zoals lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten en sesamzaad eet ik graag. Normaal koop ik een biologische variant, in plastic verpakking bij Ekoplaza.

www.ekoplaza.nl

Nu ben ik dus op zoek naar deze producten, liefst biologisch, zonder verpakking of anders verpakt in iets dat niet plastic is. 

Op het internet vond ik lijnzaad van het merk Ekoland. Dit product lijkt verpakt te zijn in papier, maar lijkt ook een plastic venster in de verpakking te hebben. Jammer.

Ik heb gezien dat er o.a. lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten verkocht worden bij de molen waar ik deze maand naar toe wil fietsen. Havervlokken en lijnzaad zijn er sowieso zonder verpakking te koop, en daarom zou ik verwachten dat andere producten ook los te koop zijn.

Op internet kwam ik ook de webwinkel MyMuesli tegen. Daar kun je je eigen muesli samenstellen. Tussen de 80 biologische ingredienten staan onder andere lijnzaad, maanzaad, havervlokken en pompoenpitten. De winkel schrijft zelfs over hun verpakkingsmateriaal.
nl.mymuesli.com
"De koker kan gewoon bij het papierafval, aangezien deze van karton is. De aluminium binnenkant is zo dun dat hij zonder problemen bij het oud papier mag (de verhouding aluminium is maar 1,5%!). Afsluitkap en bodem kun je - als het in jouw gemeente kan - bij het plastic-afval weggooien."
Ondanks dat ik het super vind dat er actief en creatief is nagedacht over verpakkingsmateriaal, valt dit alternatief toch af omdat er alsnog plastic (en aluminium) wordt gebruikt. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten