3 mei 2013

De nummer 1 manier om te plastiminderen

Beth Terry heeft een handige plastic-vrij-gids gemaakt. De beste manier op minder plastic te gebruiken en dus minder plastic afval te maken is het gebruiken van herbruikbare boodschappentassen. Als student kocht ik vaak een plastic tas bij de supermarkt. Soms gebruikte ik die dan meerdere keren, soms ook niet. De laatste jaren doe ik dat eigenlijk niet meer. Ik heb mezelf aangeleerd altijd een tas mee te nemen als ik boodschappen ga doen of iets ga kopen.

Bron: http://perrone.blogs.com/horticultural/the_old_bag_project/
Boodschappen bij de super doe ik meestal twee keer per week. Behalve een rugzak neem ik dan een stuk of drie, vier stoffen tassen mee. Ik heb een bonte verzameling stoffen tassen. Als ik op de fiets ga, neem ik mijn handige Ortlieb fietstassen mee. Mocht het gebeuren dat ik iets koop maar geen tas mee heb, dan neem ik het product gewoon los in mijn hand mee. Soms is dat een beetje onhandig, bijvoorbeeld als je lunch bestaat uit verschillende producten, maar het is ook weer een kans om je stem te laten horen tegen plastic. Passief bedoel ik dan. Want hoe vervelend ik plastic ook vind, niemand zit te wachten op een preek, dus daar doe ik niet aan. Werkt misschien juist averechts. Maar een plastic tas weigeren zet mensen soms wel aan het denken merk ik. Zo af en toe komen mensen uit mijn omgeving naar me toe om te vertellen dat ze ook overgestapt zijn op herbruikbare tassen. Daar word ik blij van.

Wat voor mij trouwens echt aanstekelijk werkt is het TED filmpje van Beth Terry.


Ik zou willen dat ik zo weinig plastic gebruik als zij. Hopelijk lukt me dat in de komende maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten