16 februari 2014

Weggeefwinkel

Binnenkort gaan we verhuizen. Dat doen we regelmatig. Ongeveer elk tweede jaar. Door alle verhuizingen hebben we ons inmiddels gerealiseerd dat minder inderdaad meer is. Less is more. Hoe minder spullen je heb, hoe minder je hoeft in te pakken en hoe minder ingewikkeld je verhuizing is. Bovendien is een leeg huis makkelijker schoon te houden en overzichtelijker.

Daarom hebben we hier in huis nu een zero tolerance beleid voor dingen die we niet gebruiken. Toen we hier kwamen wonen had ik een enorme verzameling bananendozen vol met spulletjes. Toen ze een jaar later nog onuitgepakt waren, vond ik het tijd voor een Grondige Opruiming. Er bleek van alles en nog wat in die bananendozen te zitten. Van barbiepoppen tot kinderboeken tot lampenkappen en zelfs een overal!

Ik vind het zonde van de grondstoffen om dingen die nog goed zijn, weg te gooien. Inmiddels heb ik allerlei kanalen gevonden om van mijn nog-goede-maar-nutteloze spullen af te komen. Een hiervan is de Weggeefwinkel. 
Dit is een winkel waar spullen gratis te verkrijgen zijn. Een wezenskenmerk van een weggeefwinkel is dat iedereen er welkom is, zowel om spullen te halen als om spullen te brengen. Omdat hergebruik beter is voor het milieu, en weggeefwinkels doorgaans kampen met grote overschotten, is er ook bepaald geen aanleiding om de één wel en de ander niet toe te laten. Ook investeren vele weggeefwinkelaars hun tijd liever in mensen dan in administratie. Bron: www.weggeefwinkels.nl
In mijn stad, Den Haag, zijn de openingstijden van de Weggeefwinkel woensdagmiddag van 13-17u en elke eerste zaterdagmiddag van de maand, ook van 13-17u.

Weggeefwinkels zitten door het hele land. Klik hier voor een overzicht per gemeente.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten