16 januari 2014

Zelf amandelmeel maken

Amandelmeel is lekker in muffins, pepernoten, koekjes en brood. Je vindt amandelmeel bij winkels zoals Ekoplaza. Helaas heb ik nog geen amandelmeel gevonden die niet is verpakt in plastic. 

Amandelmeel is relatief duur. Bij Ekoplaza kost 400 gram 7,25 euro. Dat is een kiloprijs van 18 euro. Dat is meer dan de kiloprijs van losse amandelen. Die koop ik bij het Ekoplaza filiaal op de Weimarstraat in Den Haag. Amandelen vind je ook op de biologische markt in Den Haag. Daar kost een kilo 15 euro. 

Vanwege de plastic verpakking en de prijs maak ik amandelmeel zelf. Dat is heel makkelijk. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een sterke blender, keukenmachine, geavanceerde sapmachine of (koffie)maler.

Het is heel simpel: Meet de hoeveelheid meel die je nodig hebt af. Doe de amandelen in de machine en start de machine. Afhankelijk van de kwaliteit van je machine, heb je zo binnen een of meerdere minuten amandelmeel.





Bij gebrek aan een machine heb ik ook wel eens de noten met een keukenmes fijngehakt. Dat is meer werk en het meel wordt niet heel fijn, maar is wel een oplossing voor noodsituaties.

Amandelmeel kun je gebruiken in plaats van of samen met gewone tarwebloem. Ik vind het lekkerder dan tarwebloem en het is perfect als je glutenvrij wilt bakken. Er zitten namelijk geen gluten in dit meel. Mijn favoriete recepten met amandelmeel zijn worteltaartmuffins en rozemarijn scones.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten