1 november 2013

Worteltaartmuffins!

Voorheen bakte ik vaak met bakpoeder en kokoscreme (santen). Dat laatste gebruikte ik in plaats van olie, boter of andere zuivelproducten. Helaas heb ik beide producten niet kunnen vinden in een duurzame variant en in een verpakking die niet bestaat uit plastic.
 
In plaats van in plastic verpakt bakpoeder gebruikte ik in eerste instantie een combinatie van drie eetlepels zuurdesem en 1/4 theelepel baking soda. Dat werkte oke, maar de muffins blijken luchtiger te worden met een combinatie van 1 eetlepel azijn (ik gebruik biologische appelazijn) en 1/4 theelepel baking soda. 

De kokos heb ik vervangen door banaan en kokosolie. Drie bananen en drie eetlepels gesmolten kokosolie vervangen 150 gram kokoscreme en 4,5 dl water. Die bananen maak ik tot moes in de blender van mijn Bosch MUM.

Het resultaat zijn heerlijke gezonde worteltaartmuffins met bananensmaak!

Mix van natte ingredienten: 3 bananen, 3 el kokosolie, 3 fijngeraspte wortels, beetje geraspte gember, 1 el (biologische appel)azijn
Mix van droge ingredienten: 3 dl havervlokken (grof), 3 dl gemalen amandelen, 3 tl kanel, 2 tl gemalen kardemom, 3 el lijnzaad en 1/4 tl baking soda
Natte ingredienten toegevoegen aan de droge ingredienten
Deeg verdeeld over 12 muffinvormpjes
Het resultaat na 20 minuten in 200 graden Celsius in de oven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten