13 september 2013

Bakpoeder en zuurdesem

Om een alternatief te vinden voor in plastic verpakt bakpoeder heb ik deze week op een andere manier (worteltaart)muffins gebakken. In plaats van bakpoeder heb ik een combinatie van baking soda en zuurdesem gebruikt. Baking soda kun je o.a. kopen bij de Aziatische supermarktketen Amazing Oriental. Ik heb 9 gram baking soda en 1 deciliter zelfgemaakt zuurdesem gebruikt. Het resultaat was verrassend goed! De muffins waren iets droger dan normaal, misschien kwam dat omdat ik een deel van de kokosmelk had vervangen door de zuurdesem. De volgende keer voeg ik die deciliter zuurdesem gewoon toe aan mijn oorspronkelijke recept.


Ik heb deze dozijn muffins ook gebakken zonder bakpoeder of baking soda en zuurdesem om te kijken in hoeverre dat verschil maakt voor de smaak en textuur. Deze muffins waren compacter en daarom vond ik ze minder lekker. In het vervolg gebruik ik dus geen bakpoeder meer, maar de combinatie van baking soda en zuurdesem.


Voorheen maakte ik zuurdesem door 1 dl water (40 graden warm) en 1 dl roggemeel in een glazen pot te mengen. Elke dag roerde ik en na een paar dagen deed ik er dagelijks wat roggemeel bij. Dat werkte prima. Maar het kan nog professioneler.

Sandor Katz is "the king of fermentation". Hij heeft een prachtig, prijswinnend boekwerk geschreven over fermenteren. The Art of Fermentation heet het. Katz geeft een paar tips om nog betere zuurdesem te maken. 

Deze tips heb ik gevolgd bij het maken van een nieuwe zuurdesemstarter. Ik ben begonnen met 50 gram roggemeel en 50 gram water (op 40 graden, dat is eigenlijk te warm) in een glazen pot. Ben benieuwd of en hoe anders dit wordt dan het recept dat ik voorheen gebruikte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten