14 juli 2013

Voedselverspilling afl. 2

Vanaf 12 juni hebben mijn partner en ik bijgehouden wat we aan voedsel weggooien. Het liefst zou ik hier een lege lijst posten, maar helaas is toch het een en ander in de vuilnisbak beland. Dit is de lijst.


Op Milieucentraal lees ik dat we in Nederland per persoon 50 kilo voedsel weggooien. We hebben zelf niet gewogen hoeveel we hebben weggegooid. Hoe het ook zij, elke gram eten die in de vuilnisbak belandt, is er een teveel. En dus ga ik een poging doen minder voedsel weg te gooien. Ik heb al een nieuwe lijst op de koelkast gehangen.

Afgezien van de vier muffins, gooiden we alleen rauwe groente en fruit weg. We hebben vrijwel nooit restjes, plannen wat en hoeveel we eten. Als er eens iets overblijft, dan eten we dat de volgende maaltijd. Als we buitenshuis eten dan eten we ook altijd ons bord netjes leeg. Dingen die ik niet wil eten, geef ik aan mijn tafelgenoten of laat ik onaangebroken (bijvoorbeeld een plastic cupje honing) zodat de keuken het bij een volgende gast kan gebruiken.

Sla eten we graag. Meestal kochten we veldsla en af en toe rucola. Uit een zakje. Dat doen we nu niet meer. We verbouwen nu zelf bladgroente. Gewoon in een plantenbak, in de vensterbank. Toegegeven, we eten nu minder vaak sla, maar wat we eten is van eigen bodem en dat is extra leuk en lekker (dat laatste kan ook tussen de oren zitten).

Uien eten we in van alles en nog wat. Er staat toevallig net een kikkererwtencurry op het fornuis te pruttelen met o.a. ui en knoflook. We hebben eigenlijk altijd wel uien in huis. Een keer per week kopen we een nieuwe voorraad bij Ekoplaza. Die bewaren we vervolgens in een papieren zak die bovenop de koelkast staat.

Online, onder andere in de Veggipedia, lees ik dat je in de winkel alleen uien moet kiezen die hard zijn, een droge buitenste schil hebben en vrij zijn van uitlopers. Uien moet je bewaren op een koele (12-15 graden Celcius), donkere en droge plaats buiten de koelkast. Zo kun je uien minstens enkele weken bewaren. Misschien waren de uien die ik heb gekocht sowieso al niet helemaal goed. De volgende keer dat ik uien koop ga ik beter opletten. Als volgende maand blijkt dat we alsnog uien weggooien, dan ga ik op zoek naar een betere plek om ze te bewaren. Ook voor de andere groente zal ik op zoek gaan naar oplossingen.

Milieucentraal heeft een informatief filmpje gemaakt over voedselverspilling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten