28 juli 2013

Kleding

Tot voor kort deed ik mijn aankopen het liefste online. Helaas kreeg ik behalve de producten die ik besteld had, vaak een hoop afval thuisbezorgd. De bestelling zit in een plastic envelop (of als je geluk hebt in een kartonnen doos). Vervolgens zitten de producten ook vaak in een plastic laag verpakt. Daar word ik als plastic minimalist niet vrolijk van.

Om plastic op mijn deurmat te vermijden, mail ik voor ik een bestelling plaats om te vragen of het zonder plastic verstuurd kan worden. Soms kan dat, soms kan dat niet. Of wil men niet. Net hoe je het beredeneert natuurlijk.

Daarom ga ik er tegenwoordig vaker op uit, de stad in, om de dingen te vinden die ik wil kopen. Mijn garderobe is behoorlijk oud, is echt aan vernieuwing toe. Daarom was ik op zoek naar nieuwe tshirts. Gewoon van die basic dingen. Slim-fit t-shirts met korte mouwen in zwart en wit. Van goede kwaliteit, gemaakt van milieuvriendelijk materiaal zoals bamboe of biologisch katoen en zo milieuvriendelijk mogelijk geproduceerd. Plasticvrij. Eerder vond ik fantastische shirtjes bij een duurzame webwinkel. Helaas kon of wilde de winkel mijn bestelling niet zonder plastic opsturen. Dus toch maar weer de stad in gedoken.

Ik ben bij een aantal winkels geweest. Ik begon op de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Daar zitten meerdere duurzame kledingwinkels. Helaas verkoopt geen van deze de basic shirtjes waar ik naar op zoek was. Toevallig zag ik dat Hema basic shirts van biologisch katoen in alle kleuren van de regenboog verkoopt. Helaas pindakaas zijn deze shirts per stuk in plastic verpakt. Ook al geen optie dus. Uiteindelijk even H&M binnengelopen. Daar kom ik zelden en heb ik misschien al een decennium niks gekocht vanwege geruchten van oneerlijke/ongezonde arbeidsomstandigheden en omdat mij het concept van goedkope kleding die je een korte tijd gebruikt (wegwerpkleding) niet aanspreekt.

Toch vond ik bij H&M shirtjes van biologisch katoen. Goede pasvorm. Wel dunne stof, dus ik weet niet hoeveel wasbeurten ze gaan overleven. Ik heb nog steeds mijn twijfels over de arbeidsomstandigheden en de milieuimpact van het productieproces. Ik heb mijn twijfels even aan de kant gezet en twee shirtjes gekocht. Voor 10 euro. Nu ik er nog eens over nadenk, is dat belachelijk weinig. Kan bijna niet op een mens- en milieuvriendelijke manier geproduceerd zijn. Maar goed, ik heb de plasticvrije shirtjes in huis. Ben benieuwd hoelang ze mee gaan.


Ik vind het lastig om mijn verschillende duurzaamheidseisen af te wegen. Trade-offs. Eerlijk gezegd denk ik dat het voor de mensheid en het milieu beter was geweest als ik kleding bij die geweldige online webshop had gekocht. Nu heb ik dat alleen vanwege het plastic niet gedaan. Terwijl H&M natuurlijk flink onder doet voor die duurzame winkel. Hopelijk vind ik andere winkels waar duurzame kleding verkocht wordt. Zo niet, dan zou het best zo kunnen zijn dat ik mijn plastic principe overboord gooi en weer bij die leuke duurzame webwinkel ga shoppen. Of misschien moet ik toch nog eens kijken op Marktplaats voor iets tweedehands.

Op Rankabrand kun je kijken hoe duurzaam een merk is. Tot mijn opluchting krijgt H&M een B, "goed op weg", op een schaal van A (best) tot E (slechts). De reden hiervoor:
"H&M is de enige die haar lijst met toeleverananciers bekend heeft gemaakt. H&M rapporteert jaarlijks over de verbeteringen en problemen rond de arbeidsomstandigheden van de kledingmakers. Afgelopen jaar is ook het beleid voor klimaat en milieu aangescherpt. We blijven H&M kritisch volgen. Wil jij zo duurzaam mogelijk shoppen, zoek dan bij H&M naar de kleding van biologische katoen!"
Stoere Vrouwen, een groep wereldverbeteraars, heeft een lijst met fair fashion winkels per stad gemaakt. H&M staat daar dan weer niet tussen. Zodra ik tijd heb, ga ik een kijkje nemen bij deze winkels. Op eerlijkwinkelen.nl staat een eerlijke winkelroute voor verschillende steden. Lijkt me leuk eens kennis te maken met deze duurzame winkels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten