24 juni 2013

Plasticvrij schrijven

Afgelopen week zat er bij mijn plastic afvalberg een pen. Ja, ook pennen zijn gemaakt van plastic. Online lees ik dat bij de productie van schrijfwaar meestal pvc wordt gebruikt. 
"De meeste teksten worden tegenwoordig getypt op een toetsenbord. Toch gaat er tijdens je werk geen kwartier voorbij of je hebt wel een pen, potlood of marker in je handen gehad. Die zijn niet altijd even milieuvriendelijk, maar ook in schrijfwaren zijn steeds meer duurzame varianten te vinden. Schrijfartikelen zijn er in vele soorten. Je hebt balpennen, vulpennen, rollers en fineliners. Maar er zijn ook schrijfpotloden, vulpotloden (grafietpotloden) en verschillende markers (tekst- of accentueermarkers, universeelmarkers en white board markers).

In 2010 moeten rijksdiensten 100 procent duurzaam inkopen en gemeenten voor 75 procent. Voor vele productgroepen, zoals kantoorartikelen,  is door Senter Novem, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, onderzocht welke criteria voor duurzaamheid  moeten gelden.

Onder meer uit dit onderzoek blijkt dat bij de productie van schrijfwaar in de meeste gevallen polyvinylchloride (pvc) wordt gebruikt. Pvc bevat kankerverwekkende stoffen. Bij verbranding komen bovendien nog schadelijke stoffen als dioxines vrij. In de kunststofhouders van normale pennen zijn vaak zware metalen verwerkt als koper, chroom en lood. Deze metalen kunnen niet worden afgebroken en hopen zich daardoor op in grond en water. In te hoge concentraties kunnen zware metalen schadelijk zijn voort de gezondheid van mensen.

Bij de productie van duurzame schrijfwaar wordt geen PVC gebruikt en wordt ook het gebruik van kleurstoffen zoveel mogelijk beperkt. Op steeds meer plaatsen zijn duurzame schrijfwaren verkrijgbaar zoals potloden van FSC-hout, biologisch afbreekbare pennen en correctievloeistof op waterbasis.

Een alternatief voor gewone inkt is inkt op waterbasis. Dit wordt al gebruikt voor vulpennen, fineliners en markers. Balpennen met inkt op waterbasis zijn nog niet verkrijgbaar. Het merk Edding, producent van markeerstiften, heeft onlangs de EcoLine geïntroduceerd. Deze lijn bestaat uit markers die grotendeels zijn geproduceerd uit gerecycled materiaal en een stuk minder belastend voor het milieu.

Kantoorvakhandel Bureaubewust in Utrecht grossiert niet alleen in duurzame schrijfwaar, ze heeft ook veel soorten gerecycled papier. Er wordt gelet op duurzaamheid, dierenwelzijn, eerlijke handel en ambachtelijkheid. Naast een winkel in de binnenstad hebben ze ook een webshop. Online kun je ook terecht op groenekantoorartikelen.nl." Bron: www.llink.nl
Naast pennen gebruik ik ook markeerstiften. Die zijn vast ook niet zo best voor het milieu. En zijn ook weer van plastic gemaakt. Voor mij vanaf heden geen plastic pennen meer. Als de (vele) plastic pennen die ik thuis heb op zijn, koop ik geen nieuwe meer. Ook op mijn werk zal ik geen plastic schrijfwaar meer gebruiken en wat ik al op mijn werkplek heb liggen, leg ik terug in de voorraadkast voor kantoorartikelen.

In Nederland schrijven we eigenlijk nooit met potlood. Potloden zijn om mee te tekenen. In Zweden daarentegen worden potloden veel meer gebruikt. Op de middelbare school waar ik werkte werd door de leerlingen alles met potlood geschreven. Ook proefwerken en opstellen. Dus zo gek is het misschien niet om over te stappen van pen naar potlood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten