23 juni 2013

Peulvruchten en plastic

Bijna elke dag eet ik peulvruchten. Favoriet zijn limabonen (grote witte bonen), zwarte boontjes, kikkererwten, kidneybonen, rode linzen, groene erwten en kleine witte bonen. Vroeger kocht ik de meest van deze bonen in blik. Die kun je direct in je maaltijd verwerken. Maar omdat al die blikjes samen zwaar zijn en het dus een heel gesleep werd van de supermarkt naar huis, zijn we overgestapt op gedroogde bonen. Gedroogd is waarschijnlijk ook goedkoper. En zo vermijd je ook bpa dat in de blikjes kan zitten.

Gedroogde bonen laat ik minstens een etmaal weken in een grote glazen kom water. Dit zorgt ervoor dat de bonen zacht worden. Op die manier hoef je ze minder lang te koken en bespaar je dus gas. Bovendien bevatten bonen fytinezuur wat niet goed schijnt te zijn voor ons lichaam. Om de hoeveelheid fytinezuur in de peulvruchten te verminderen is het belangrijk ze lang te laten weken voordat je ze kookt. Het water waar de bonen in liggen te weken moet je minstens een keer vervangen en de bonen moet je in vers water koken.

Ik kook bonen in een grote pan met een laurierblad en wat kombu zeewier. Na het koken giet ik ze af in een vergiet en laat ik ze afkoelen. Daarna vries ik regelmatig een deel of alle bonen in. Zo heb ik altijd wat bonen bij de hand en hoef ik niet eerst meer dan een etmaal te wachten voor ik kan eten. Dat invriezen doe ik in diepvrieszakjes. En daar wil ik dus vanaf.

Hoe? De eerste optie is om niet meer vooruit de koken, dus bonen in de koelkast bewaren en binnen een paar dagen opeten. Dat kan eigenlijk prima. Meestal week en kook ik een halve kilo gedroogde bonen. Dat wordt meestal ongeveer een kilo gekookte bonen. Dat klinkt veel, maar mijn partner en ik zijn grote eters, dus die bonen zijn na een paar maaltijden alweer op. 

Een andere optie is om de bonen in een plasticvrije verpakking in te vriezen. Ik heb een drietal bakken van roestvrijstaal die ik hier voor zou kunnen gebruiken. Sonnet van For the Love of Food bewaart haar peulvruchten in glazen potten in de diepvries. Je kunt bijvoorbeeld een glazen wekpot gebruiken.

Mijn diepvrieszakken verban ik naar een hoekje achterin een la en ik gebruik voortaan rvs bakken, glazen wekpotten of eet mijn bonen gewoon sneller op. Dan hoef ik ze ook niet in te vriezen. Scheelt weer elektriciteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten