30 april 2014

Hieperdepiep... Hoera!

Deze maand bestaat PlasticMinimalism 1 jaar! Op 23 april 2013 schreef ik mijn allereerste blog: "Groente en fruit: (plastic) zakjes in de supermarkt". Plastiminderen begon voor mij op de versafdeling van de supermarkt. Sindsdien gebruik ik geen plastic zakjes, maar Re-Sacks.


Ik schrijf "indien nodig", want vaak kun je prima af zonder zak. Als je bananen koopt bijvoorbeeld. Of één wortel of een komkommer, een paprika of een appel. De eventuele prijssticker plak je gewoon op het product. Een zakje is dan helemaal niet nodig.


Lezers bedankt! 

Ik vind het ontzettend leuk dat jullie mijn blog lezen. Ook word ik heel erg blij van de positieve reacties op dit project: "inspirerend", "awesome" en "nu neem ik zelf ook geen plastic zakjes meer aan". Eigenlijk begon ik dit project voor mezelf en was het blog vooral een manier om mijn vorderingen bij te houden. Na verloop van tijd deelde ik af en toe een blogpost op Facebook en Twitter. Zo kwamen er langzamerhand steeds meer bezoekers. Afgelopen januari vond ik tijd voor bredere actie. Dat kwam er met Plastic-Free Tuesday: One day a week no plastic!

Een 1 van gefermenteerde groente.

Vooruitkijken
Zo'n eerste verjaardag is een goed moment om vooruit te kijken en doelen te stellen. Het komende jaar staat vooral in het teken van drie dingen. Ten eerste plastiminderen in China. Ook al wonen we nu aan de andere kant van de wereld, het plastiminderen gaat door. Voor veel dingen hebben we hier plasticvrije alternatieven gevonden, maar voor een aantal dingen nog niet.

Ten tweede wil ik kijken hoe we ons dynamische bestaan -de afgelopen 12 jaar ben ik gemiddeld elk tweede jaar (internationaal) verhuisd- geheel plasticvrij kunnen maken. We hebben wat rvs bakjes, waterflessen, reisbestek, herbruikbare boterhamzakjes en zakken voor groente, fruit en noten in onze bagage, maar toch glipt er hier en daar wat plastic doorheen.

Omdat het einde van ons internationale bestaan nog niet in zicht is, werk ik aan een oplossing voor de lange termijn. Wellicht zou ik aan ons plasticvrije gereedschap een plasticvrij reispakket kunnen toevoegen, bestaande uit bijvoorbeeld een mini afwasborstel, wat afwasmiddel, wasmiddel en schoonmaakhandschoenen. Zo verminderen we de aankoop van nieuw plastic.

Ten derde wil ik de website uitbreiden met een handig overzicht van winkels waar je plasticvrij kunt winkelen, zowel online als offline. Daar heb ik te zijner tijd jullie hulp bij nodig, want zelf heb ik vooral alleen plastic ervaring in Den Haag.

En ten slotte geef ik binnenkort wat handig plasticvrij gereedschap weg. Blijf dus lezen als je mee wilt doen aan deze weggeefactie!

Eén ding is zeker, zolang de plastic problematiek nog niet is opgelost, blijf ik schrijven over plastic. Ik hoop dat jullie, lieve lezers, zolang blijven lezen, delen, plastiminderen en anderen inspireren. Ik vind het fantastisch om van jullie te horen. Waar zouden jullie het komende jaar graag over lezen?

Mocht je zelf zin hebben om ook eens een blog te schrijven, laat dan een berichtje achter of vind me op Facebook of Twitter.

Op naar de volgende verjaardag!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de inspiratie! Ik heb deze blog nog niet zo lang geleden ontdekt, in een zoektocht naar Nederlandse plastic free/zero waste blogs. Die zijn er helaas niet zo veel, of ze zijn een stille dood gestorven, of ik heb ze niet kunnen vinden. (Misschien een idee om daar een keer een blog over te plaatsen, of een blogroll te maken?) Tips zoals recentelijk de afwasborstel van Dille & Kamille zijn geweldig, maar waarschijnlijk wat lastig nu je in China woont. In ieder geval heel veel succes met plastiminderen daar, lijkt me een hele uitdaging. En ik denk dat je daar helemaal het gevoel hebt dat er geen beginnen aan is, of niet? Anyway, keep up te good work! Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Elizabeth!

      Wat ontzettend leuk dat je een berichtje achterlaat.

      Ken je Emily van Leven zonder Afval al? (http://levenzonderafval.blogspot.nl/)

      Ik ben van plan een plasticvrije gids voor Den Haag te maken en wellicht dat er ook een komt voor Groningen.

      Mocht je algemene tips of specifiek voor je eigen woonplaats hebben, dan hoor ik ze graag. Hoop je hier terug te zien!

      Groet, Annemieke

      Verwijderen