15 oktober 2013

Bakken zonder bakpoeder

Tot voor kort gebruikte ik bakpoeder uit een plastic zakje voor het bakken van andere dingen dan brood. Daar wilde ik vanaf. In plaats van bakpoeder gebruik ik een combinatie van zuurdesem en baking soda. Als ontbijt eet ik graag rauwe groente (favoriet zijn rode kool, paprika en wortel) en worteltaartmuffins. Deze zijn geheel suikervrij en plantaardig, dus zonder zuivel en eieren. In de koelkast (los of in een rvs trommel) kun je ze minstens vier dagen bewaren (na 4 dagen zijn ze bij mij op, maar je kan ze vast prima nog wat langer bewaren). Hieronder volgt het recept.

Ingredienten voor 12 muffins:
  • 150 gram santen (kokos), bijvoorbeeld van Toko Lien bij AH (ligt in buurt van o.a. sojasaus)
  • 3 deciliter havervlokken (grof)
  • 3 deciliter amandelen (wel even fijn hakken in een keukenmachine) of amandelmeel
  • 3 fijn geraspte wortels
  • 3 theelepels kaneel
  • 1,5 tot 3 theelepels gemalen kardemom (naar smaak)
  • 3 eetlepels lijnzaad
  • 4,5 deciliter water
  • eventueel een klein beetje gehakte verse gember
  • 3 eetlepels zuurdesem (lees hier hoe je dat zelf kunt maken)
  • 1/4 theelepel baking soda
  • 12 muffinvormpjes (Ekoplaza verkoopt vormpjes van ongebleekt, recycled materiaal)

    De wortel op de foto is grof geraspt, fijn is sappiger en lekkerder
Amandelen hakken in keukenmachine (Bosch Mum)
Fijn gehakte amandelen

Doe de santen in een magnetronbestendig schaaltje. Voeg 4 deciliter water toe. Zet dit een paar minuten (ik zet de timer meestal op 2 en 1/2 minuut) in de magnetron zodat de kokos smelt. Haal het uit de magnetron en roer het zodat het vloeibaar wordt en er geen klontjes meer inzitten. Laat de kokos een beetje afkoelen, roer af en toe.


Neem een grote kom. Doe hier de havervlokken in. Voeg de amandelmeel, geraspte wortel, kaneel, kardemom, lijnzaad, 1/2 deciliter water, baking soda en eventueel gember toe. Roer het geheel goed door (mixer is niet nodig). Voeg nu de zuurdesem toe. Roer goed. Giet ten slotte de gesmolten santen in de kom. Wederom even goed roeren. Zet de oven op 200 graden. Schep het mengsel in 12 muffinvormpjes. Zet de muffins in het midden van de oven als deze op temperatuur is. Wacht ruim 20 minuten en haal de muffins uit de oven. Laat ze afkoelen en zet ze daarna in de koelkast. De muffins zijn koel het lekkerst.


Beslag met zuurdesem bovenop
Beslag voor het de muffinsvormpjes ingaat
De gebakken muffins!

Voor de in plastic verpakte santen moet ik nog een alternatief verzinnen. Ik zou zwarte bonen of banaan kunnen proberen. Een update volgt zodra ik een lekker alternatief gevonden heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten