1 september 2013

Bakpoeder

Als ik iets anders dan brood bak, gebruik ik vaak bakpoeder. Dat koop ik bij Albert Heijn van het merk Dr. Oetker. De bakpoeder is in kleine zakjes van 16 gram verpakt. Er zitten vijf zakjes verpakt in een plastic verpakking. Ik snap niet waarom bakpoeder niet gewoon in een grote verpakking wordt verkocht. Ik heb niet zoveel met kleine verpakkingen en zeker niet als er plastic omheen zit. Hoewel de bakpoederverpakking klein is, wil ik toch op zoek naar een alternatief.

Ekoplaza verkoopt ook bakpoeder, van twee verschillende merken zelfs. Helaas beide in een plastic verpakking.

Dat is niet wat ik zoek. Daarom heb wat online onderzoek gedaan naar alternatieven voor het gebruik van bakpoeder.

Het blijkt dat je in plaats van bakpoeder een combinatie van baking soda en een zuur kunt gebruiken. Op onder andere het weblog Food-B-Good, geschreven door een groepje hobbykoks, lees ik dat bijvoorbeeld yoghurt, karnemelk, stroop, suiker, azijn, citroensap of zuurdesemcultuur als zuur kunnen dienen. Ik ben van plan om zuurdesemcultuur met baking soda te combineren. Elders op het net las ik dat je 2 a 3 % van het bloemgewicht aan baking soda neemt. Hoeveel zuurdesemcultuur erin moet, is me niet duidelijk. Dat betekent dat ik gewoon ga experimenteren. De komende week maak ik een nieuwe pot zuurdesem. Die zuurdesem ga ik toevoegen aan een dozijn muffins, te beginnen met een paar eetlepels. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten