23 juli 2013

Honing

Eerder heb ik verschillende soorten honing bij Ekoplaza gekocht. Plasticvrij, maar niet lekker. Helemaal niet lekker zelfs, vond ik. Daarom gebruik ik de laatst gekochte pot Ekoplaza-honing alleen nog maar in gerechten en om af en toe mijn haar mee te wassen. Na meerdere "miskopen" bij Ekoplaza, zijn we overgestapt op de biologische honing van AH. Die is iets lekkerder, maar komt nog steeds niet in de buurt van echt lekkere, lokaal geproduceerde honing zoals bijvoorbeeld in Zweden te koop is. En helaas zit er een plastic deksel op de pot.

Maar vandaag zag ik bij Ekoplaza Italiaanse honing die ik niet eerder had gezien! In een glazen pot met een metalen deksel. Dat wordt de honing die ik de volgende keer koop.

Online las ik dat op sommige markten imkers hun eigen honing verkopen. Daar ga ik morgen op de biologische markt in de stad naar kijken. De kwaliteit van dat soort honing is vast beter dan die uit de supermarkt. Sowieso vind ik het prettig te weten waar mijn eten vandaan komt en hoe het precies wordt gemaakt. Op de potjes uit de supermarkt staat alleen "EU/non-EU". Dat zegt mij niet zoveel. Ook wil ik graag weten of de honing gepasteuriseerd of verhit is en wat dat met de kwaliteit doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten