30 juni 2013

Snacks onderweg

Dit weekend heb ik met vrienden in een afgelegen vakantiehuisje doorgebracht. Heel gezellig. Maar niet plasticvrij. Vandaag aan het einde van de middag ging ik naar huis. Ik ben naar het dichtstbijzijnde treinstation gefietst. 17 kilometer. Niet ver van het station kwam ik een C1000 tegen. Ik had honger. Ik vroeg me af wat voor iets plasticvrij ik zou kunnen kopen dat als alternatief voor een avondmaaltijd door zou kunnen gaan. Ik had geen inspiratie, dus ben ik de supermarkt voorbij gefietst. Nu, anderhalf uur later, zit ik nog steeds in de trein. Met honger. Net kwam er een mobiele cateringservice voorbij, maar het assortiment bestaat uit plastic. Normaal neem ik zelf snacks mee voor onderweg, maar ik kon zo 1-2-3 niks plasticvrij bedenken dat we nog over hadden in het huisje om mee te nemen, zonder dat de achterblijvers honger zouden krijgen. Achteraf gezien had ik misschien een appel mee kunnen nemen.  

Toch even een snelle brainstorm voor een volgende keer in zo'n situatie. Plasticvrije snacks uit de supermarkt zouden kunnen zijn:
  • bananen (mits zonder plastic wikkel en biologisch... de conventionele bananen eet ik sinds de film Bananas! niet meer), appels, peren, losse kiwi's en ander fruit
  • plasticvrije groente, wel even (zak)mes en lepel meenemen. Potentieel: trostomaten, avocado's
  • koekjes in papieren verpakking (bestaat dat?)
  • losse producten van de broodafdeling, verpakt in eigen meegebrachte zak (bv Re-Sack)
  • olijven in glazen pot
Een andere optie is patat bij bijvoorbeeld Smullers. En dan bedanken voor het plastic vorkje. Een versbelegd broodje bij een broodwinkel zou ook kunnen. Ik eet geen vis, vlees en zuivel, dus zou op zoek gaan naar broodje hummus of broodje gegrilde groente. Op een groter treinstation worden misschien ook pizzapunten verkocht. Een beetje pizzabakker kan ook groentepizza's zonder kaas maken. Maar of de take away pizzabakker op het station daar ook aan doet, weet ik niet. Een super snack maaltijd voor onderweg is een broodje falafel. Dat zit meestal gewoon in een papieren zak. Helaas voor mij was er helemaal niks open op station Steenwijk, waarvandaan ik vandaag de trein nam. Dus heb ik nog steeds honger. Geleerde les: Altijd iets te snacken meenemen, vooruit denken. Gelukkig ben ik zo, na drie en half uur fiets-trein-fiets, thuis. Dan ga ik lekker iets plasticvrij eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten