25 mei 2013

Weekoverzicht van mijn plastic afval

Vorige week documenteerde ik voor het eerst mijn plastic afval van een week. Ik eindigde met een viertal actiepunten:
  • Re-Sack ook gebruiken voor tomaten, zoete aardappels, wortels, sinaasappels;
  • Los kopen: gemberwortel en knoflook;
  • Bananen kopen bij Ekoplaza i.p.v. AH;
  • Plasticvrije alternatieven zoeken voor champignons en sla.
    Spontane gedachte: misschien gedroogde champignons op de biologische markt kopen? Sla misschien los kopen bij Ekoplaza of ook op de markt... of misschien zelf verbouwen?!
We hebben inderdaad geen plastic meer gebruikt voor de tomaten, zoete aardappels, wortels en sinaasappels. Voor tomaten en wortels (bij Ekoplaza) gebruikten we een Re-Sack. De zoete aardappels (bij de aziatische supermarkt) en de sinaasappels (op de markt) kochten we gewoon los.

Gember en knoflook hadden we deze week niet nodig. Bananen kochten we op de markt en bij Ekoplaza. Zonder plastic wikkel.

Bij Ekoplaza vond ik losse champignons. De veldsla die we graag eten, heb ik nog niet plasticvrij gevonden. Dus de volgende keer kopen we een kropsla ipv veldsla. We zouden veldsla misschien ook zelf kunnen zaaien in een pot. Ik weet alleen niet hoe goed dat groeit in huis. Maar is wel een leuk actiepuntje.

Dit is de plastic berg die ik deze week met mijn partner heb verzameld.


Hieronder volgt een analyse per productcategorie. Te beginnen met plastic afval van groente en fruit.



Vorige week had categorie 10 items. Nu nog maar 6 items namelijk: zak bosui, zak veldsla, netje limoenen, zak van tomaten verpakking, 2 x zak wortels. Behalve de veldsla zijn dit allemaal dingen die we in huis hadden voor de post van afgelopen week. We hebben in deze categorie alleen een zak veldsla en bleekselderij gekocht. Die laatste zal ik voortaan proberen te kopen op de biologische markt. In het vervolg zullen we dus, behalve plasticverpakkingen die nu nog in de koelkast liggen, geen plastic meer hebben in deze categorie. Hoera!


Peulvruchten
Noten
Kruiden en specerijen (cayenne peper en saffraan)
Gist
Twee zakjes gebruikt om open verpakkingen heen
Vis uit de diepvries
Maiskorrels (voor popcorn!)
Kokosblokken
Non-food huishoudelijk: afwasmiddel, toiletpapier en een vuilniszak (voor het restafval)
Verpakkingsmateriaal van post, pakketjes, gebruiksartikelen
Producten: cd-hoesjes en tabbladen
Een paar conclusies:
  •  Het is gelukt om het aantal verpakkingen van groente en fruit terug te brengen. Vorige week hadden we 10 items, nu maar 6 items. Slechts 1 van die 6 dingen hebben we na mijn post van vorige week gekocht. Het voornemen is nu om helemaal geen fruit en groente te kopen in plastic. We kopen plasticvrije groente en fruit vooral bij Ekoplaza en soms op de markt of bij de aziatische supermarkt. Voor de handigheid gebruiken we de Re-Sacks;
  • Als we groente en fruit buiten beschouwing laten, is de grootste categorie deze week verpakkingen van post, pakketjes en gebruiksartikelen. 

We hebben 9 items in de categorie verpakkingsmateriaal van post, pakketjes en gebruiksartikelen. Eigenlijk is daarvan maar 1 echt van mij. Dat is een plastic zak die om een product zat dat ik bij Yumeko kocht. Verder zijn er nog 2 dingen die om ongewenste post zat (geadresseerd aan bewoners van ons appartement van lang geleden). De overige 6 items zijn van mijn partner. Deze zijn wel van verzameld over lange tijd, niet alleen van de afgelopen week, maar toevallig ging er net een schoonmaakwind door ons huishouden.

Actiepunten voor de nieuwe week:
  • Uitzoeken of en hoe ik binnenshuis (veld)sla kan verbouwen;
  • Bedenken hoe ik van plastic post afkom;
  • Bedenken hoe ik plastic in pakketjes kan vermijden (als ik iets koop, doe ik dat graag online);
  • Bedenken hoe ik plastic verpakkingsmateriaal van gebruiksartikelen kan vermijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten