30 mei 2013

Sla van eigen bodem... met een beetje afval!

De zaden voor bladgroenten zijn binnen!

Maar nu dat ik een verpakkingcriticus ben geworden, werd ik niet direct blij toen ik het pakketje openmaakte en ik begroet werd door... jawel... onnodig opvulmateriaal!
Dit ondanks mijn mailtje naar De Bolster waarin ik nadrukkelijk heb gevraagd om de zaden in een simpele papieren envelop zonder overbodig verpakkingsmateriaal op te sturen:
"Zou u de zaden die ik zojuist heb besteld niet in plastic en driedubbele lagen papier willen verpakken? Ik probeer namelijk afval, vooral plastic, te vermijden. Ik vraag het maar even, want regelmatig worden pakketjes verstuurd (door andere winkels, dit is mijn eerste bestelling bij De Bolster) met overbodig verpakkingsmateriaal en daar baal ik van. Een gewone, papieren envelop voor de zaden is voldoende."
Daarop schreef De Bolster:
"Bedankt voor uw bestelling.
Wij versturen uw bestelling in een kartonnen enveloppe, en vullen dit aan met biologisch afbreekbaar opvulmateriaal."
Bovenaan de factuur staat "Gebruikt opvulmateriaal is 100% biologisch afbreekbaar op basis van maiszetmeel (flopak bio)".
 
Sommige mensen vinden me misschien een mierenneuker of azijnpisser, maar verpakkingsmateriaal zoals dit biologisch afbreekbaar opvulmateriaal is gewoon niet nodig. Zeker niet voor drie kleine zakjes met zaadgoed. Dat kan gewoon in een papieren envelop. Scheelt in kosten, milieubelasting (groter pakket betekent bijvoorbeeld ook meer CO2 uitstoot) en afval! En wat zou er eigenlijk gebeuren met de zaden zonder dit opvulmateriaal? Worden de zaden dan wagenziek in de auto van de postbode omdat ze geschud worden? In dat geval was een kleinere envelop natuurlijk ook een idee, want dan is er geen plaats voor opvulmateriaal. Die maiszetmeel hadden we dan gewoon lekker kunnen opeten.

En stiekem voel ik me als klant ook niet serieus genomen. De klant is koning enzo. En als het echt echt echt niet mogelijk is een bestelling in een simpele envelop te versturen, dan had de medewerker gewoon even kunnen vragen of ik dat wel of niet oke vind. Dan had ik zelf kunnen kiezen of ik wel/niet wil bestellen. De kans dat ik een nieuwe bestelling plaats bij deze webwinkel schat ik niet heel groot. Hopelijk vind ik een alternatief mocht ik meer/nieuwe zaden willen bestellen.
Cadeau gekregen afval van De Bolster
Zover over het afval dus. Nu naar de zaden!
Spinazie, pluksla en veldsla! Ik heb nog een paar bloempotten met dode planten staan, dus die kan ik gebruiken om binnenkort wat bladgroente te zaaien.

2 opmerkingen:

  1. Wij vinden het vervelend dat u door onze levering het gevoel heeft gekregen dat u als klant niet belangrijk bent. Uiteraard is dit niet het geval, wij proberen onze klanten waar mogelijk tegemoet te komen in hun wensen. Helaas zou dat in dit geval betekenen dat wij daardoor de kwaliteit van onze producten niet meer kunnen waarborgen.

    Het zit namelijk zo; in het verleden hebben wij zaden verstuurd in enveloppen, zoals u beschrijft: zonder opvulmateriaal en dus met een zo laag mogelijke milieubelasting. Helaas is uit de praktijk gebleken dat dit voor sommige zaden geen geschikte methode is, aangezien met name scherp zaad op deze manier door het eigen zakje en door de envelop kan komen. Hierdoor treedt beschadiging van de zaden op en mogelijk verlies van de zaden door de envelop heen. Dit gebeurt doordat de enveloppen door de machinale postsorteerder worden geleid, waardoor druk op de verpakkingen wordt uitgeoefend. Daarom is het toevoegen van opvulmateriaal een vereiste, zodat de enveloppen niet plat worden gedrukt en de zaden onbeschadigd kunnen worden afgeleverd.

    Wij hebben een zorgvuldige keuze gemaakt bij het uitzoeken van het opvulmateriaal. Uiteraard proberen wij als biologisch bedrijf het milieu zo min mogelijk te belasten, vandaar de keuze voor biologisch afbreekbaar opvulmateriaal. Tevens is gekozen voor papieren tape. Het gebruik van plastic proberen wij al helemaal te minimaliseren.

    Ik hoop dat u na deze uitleg begrijpt dat deze manier van verpakken een bewuste keuze is. Het is dus geen overbodig, maar noodzakelijk opvulmateriaal.

    Met vriendelijke groeten,
    De Bolster

    BeantwoordenVerwijderen
  2. u had ook gewoon zaden in een lokale winkel kunnen kopen...

    BeantwoordenVerwijderen