18 mei 2013

Mijn plastic afval van de afgelopen week

Zoals gezegd zou ik vanaf vorige week mijn plasticafval te scheiden. Dat heb ik gedaan. Hier het resultaat. Dit is de plastic berg die ik met mijn partner in een week heb verzameld.


Ik wil graag weten waar ons plastic afval precies uit bestaat. Meten is weten. Dus hier komt een analyse. We hebben foto's gemaakt per productcategorie.

Groente en fruit
Peulvruchten
Noten
Kruiden en specerijen
Zaden, incl. quinoa
Gist
Dopje van olijfolie en appelazijn
Gedroogde vruchten reep
2 diepvrieszakken voor gekookte peulvruchten en 1 stukje vershoudfolie
Cosmetica: tandenborstels, nagelvijlen, flosdraad
Non-food: envelopstrip, plastic laagje om dvd, zakje van een kabel, vuilniszak voor restafval, tshirt verpakking

Een paar conclusies:

  • We hebben weinig plastic afval van non-food producten;
  • Het grootste deel van de plastic afval is van groente en fruit.

10 items in de categorie groente en fruit:

  • Bakje met deksel champignons;
  • Bakje met deksel kastanjechampignons;
  • Hoekje van zak veldsla (de sla is nog niet op);
  • Zak wortels;
  • Netje knoflookbollen;
  • Zak zoete aardappels;
  • Net sinaasappels;
  • Bakje + zak tomaten (waarom twee lagen plastic?!);
  • Zakje gemberwortel;
  • Wikkel om de bananen.        

Actiepunten voor de nieuwe week:

  • Re-Sack ook gebruiken voor tomaten, zoete aardappels, wortels, sinaasappels;
  • Los kopen: gemberwortel en knoflook;
  • Bananen kopen bij Ekoplaza i.p.v. AH;
  • Plasticvrije alternatieven zoeken voor champignons en sla.
    Spontane gedachte: misschien gedroogde champignons op de biologische markt kopen? Sla misschien los kopen bij Ekoplaza of ook op de markt... of misschien zelf verbouwen?!

Deze actielijst zou ik natuurlijk nog veel langer kunnen maken, maar ervaring leert mij dat de kans op blijvend succes groter is als ik dingen in kleine stapjes doe.
Volgende week mijn tweede meetpunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten