1 mei 2013

Havermout zonder plastic dl 4

Ekoplaza verkoopt havervlokken van verschillende merken. Op de Ekoplaza website staan biologisch dynamische havervlokken van het merk "het dichtste bij de natuur". In een papieren verpakking.

www.ekoplaza.nl
Echter, in de winkel bleek dat de verpakking er anders uitziet dan op de website. In realiteit zijn de havervlokken verpakt in een papieren zak zoals op de foto, maar aan de voorkant zit een plastic venster waardoor je de vlokken kunt zien. Zie foto hieronder (plaatje is van een ander product).

www.ekoplaza.nl
Hoewel relatief weinig plastic, wil ik in eerste instantie toch streng blijven en mijn zeroplastic beleid handhaven (dat gaat stap voor stap, nu gebruik ik nog volop plastic voor veel andere producten).

Een ander merk dat Ekoplaza verkoopt is De Halm.
www.ekoplaza.nl
Ik heb hen gevraagd waarom De Halm kiest voor een plastic verpakking. Dit is het antwoord:
"Wij zijn destijds van een papieren zak met plastic binnenzak overgestapt naar een folie zak omdat toen papieren verpakking steeds moeilijker te verkrijgen waren. Diverse verpakkingsleveranciers gingen failliet. Op dat moment moesten we investeren in een nieuwe inpakmachine en moesten kiezen voor een inpakmachine voor papieren zakken of foliezakken. Omdat diverse papieren zakken leveranciers failliet gingen hebben we toen dus gekozen voor een machine die met folie kon werken. We hebben toen voor de minst milieuonvriendelijke folie gekozen (polyprop). Op dit moment zijn we bezig om testen te doen met bio afbreekbare folie. De krokante muesli’s worden momenteel in die folies verpakt."
Voorlopig hou ik het wat betreft havervlokken bij Euroshopper. Ergens in mei hoop ik naar de molenwinkel te fietsen om daar haver en andere producten zonder verpakking te kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten