28 april 2013

Havermout zonder plastic dl 3: Oplossingen!


Gisteren mailde ik de molen die relatief dichtbij mijn woonplaats is om te vragen of men producten zoals havermout verkoopt zonder verpakking. Vanmorgen had ik al een reactie in mijn mailbox: 
"Ja, die mogelijkheid kunnen we je bieden. Jij geeft de hoeveelheid aan en dan scheppen wij dat uit onze tonnen in jouw verpakking. Wij malen op dinsdag en zaterdag en moeten onze voorraad natuurlijk ergens indoen. Laat van te voren even weten wanneer je komt dan kunnen wij e.e.a. organiseren."
De molen is voor mij ongeveer 20 km enkele reis. Leuke fietstocht voor in het weekend. Voor aankomend weekend heb ik al plannen, maar de week erna zou ik wel tijd hebben. Ik schrijf een update zodra ik er geweest ben.

Vandaag heb ik een pak Euroshopper havermout gekocht. In papieren verpakking. Ik vraag me af waarom Euroshopper in papier verkocht wordt. Alle andere Euroshopper ontbijtproducten zoals muesli zijn in plastic verpakt. Maar havermout dus niet.

Welke factoren bepalen wat voor verpakkingsmateriaal gebruikt worden? Prijs? Houdbaarheid? Doelgroep? Logistiek? Vulmachines? Cultuur? Gewoontes? Gebruiksgemak? Welke rol speelt het milieu in het kiezen van verpakkingsmateriaal? 


Toevallig zie ik net op de website van Ekoplaza biologisch dynamische havervlokken van het merk "het dichtste bij de natuur"
Bron: www.ekoplaza.nl

Prijskaartje: €2,19. Voor dat bedrag kun je ruim vijf Euroshopper pakken kopen... Ben benieuwd wat de prijzen bij de molenwinkel zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten