19 oktober 2014

Chinees plasticvrij koken! 西红柿炒鸡蛋

Eindelijk heb ik het kokkerellen weer opgepakt. Nu ik voor de zoveelste keer in China ben, moet ik echt Chinees leren koken. Ik ben begonnen met een heel simpel gerecht: xīhōngshì chăo jīdàn 西红柿炒鸡蛋. Oftewel: tomaat met roerei. Ik eet dit graag als ontbijt.

Dit gerecht kun je overal in China in restaurants bestellen. Het is jiāchángcài 家常菜, een gerecht uit de keuken van de mensen thuis.

Drie van de vijf ingrediënten kun je hier in Peking makkelijk plasticvrij vinden op de markt: tomaten, eieren en lente-ui. Ik weet dat lente-ui in Nederland vaak verkocht wordt in plastic. In Nederland vond ik soms plasticvrije lente-ui bij AH XL (in Den Haag tenminste). Op de (biologische) markt kun je het misschien ook zonder plastic verpakking vinden.

Zout (zeezout) koop ik in een kartonnen verpakking bij een van de expat winkels. Inderdaad geïmporteerd uit Verweggistan, doodzonde. Als vet gebruik ik kokosolie. Dat koop ik in een van de weinige biologische winkels hier. Dat is behoorlijk wat duurder dan online, maar online winkelen levert een hoop afval op, dus dat is geen optie.

Instructies

Was vier tomaten en snij met een scherp mes een kruis in de onderkant van elke tomaat. Breek vier eieren in een kom, strooi er wat zout over en klop de eieren zodat het één geel geheel wordt. Was en snij drie stengels lente-ui.


Breng in een steelpan water aan de kook. Doe genoeg water in de pan zodat de tomaten straks onder water komen te liggen. Zet een kommetje met koud water klaar. Gooi de tomaten één voor één in het kokende water. Laat de tomaat in het water liggen totdat het vel barst en los begint te komen. Schep de tomaat er met een netje uit. Leg de tomaat in het bakje met koud water om af te koelen. Trek nu het vel er vanaf.




Snij elke tomaat in acht partjes. Snij het harde stukje weg.


Doe drie eetlepels kokosolie in een pan. Zet de kookplaat of het vuur op bijna de hoogste stand. Giet de geklopte eieren in de pan als de olie heet is. Roer de eieren zodat de boel niet aanbrandt. Na ongeveer een minuut zijn de eieren klaar. Ik vind de eieren het lekkerste als ze nog niet bruin zijn geworden, maar je kunt er ook voor kiezen ze iets langer te bakken.





Doe het vuur uit. Leg de gebakken eieren op een bord. Doe de stukjes tomaat in de hete pan. Zet het vuur weer op de bijna hoogste stand. Roer af en toe. Na een minuut of twee beginnen de tomaten uit elkaar te vallen. Dat is het teken dat ze klaar zijn. Voeg nu de gebakken eieren en de gesneden lente-ui toe. Roer het geheel door elkaar. Bak het nog een minuut en zet dan de warmtebron uit. Serveren op een plat bord en eten met stokjes natuurlijk!






1 opmerking: