21 november 2013

Nieuw mobieltje

Mijn mobieltje is relatief oud. Mijn broer kocht het ding voor me in 2007. De laatste maanden werd de telefoon trager en trager. Na aanzetten kon ik rustig tien minuten wachten voor het telefoonboek en mijn berichtjes toegankelijk waren. Ook was de batterij zo slecht dat ik vaak met lege handen stond of -erger nog- mijn telefoon uitviel tijdens een gesprek.

Mijn oude Nokia mobieltje

Daarom ging ik op zoek naar een nieuwe batterij. Ik belde de klantenservice van Nokia om te vragen of ik bij hen zo'n batterij kon bestellen. De medewerker vertelde dat dit soort batterijen niet meer verkocht wordt omdat mijn telefoon zo oud is. Ik moest maar gewoon een nieuwe telefoon kopen of zoeken naar een tweedehands batterij. Jammer dat Nokia dingen produceert die zo kort meegaan en niet gerepareerd kunnen worden. Die batterij kon ik helaas niet vinden.


Ondertussen gebruikte ik mijn mobieltje minimaal. Meestal stond het ding uit. Ik vond het eerlijk gezegd lekker om onbereikbaar te zijn. Kan ik niet gestoord worden als ik net lekker sta te koken of aan het werk ben. Eigenlijk zou ik prima zonder mobieltje kunnen leven.

Maar goed, soms is een mobieltje wel handig. Dus ging ik op zoek naar een ander exemplaar. Ik zeg "ander" omdat ik geen nieuwe wilde kopen. Want nieuw mobieltje betekent ook nieuw plastic in huis halen. Bovendien moeten er eindeloos veel afgedankte, maar functionerende mobieltjes zijn.

Gelukkig had mijn moeder nog een oude telefoon liggen. Ook een Nokia. Die heb ik geadopteerd en sinds kort ben ik daardoor weer beter bereikbaar. Ik ben er heel tevreden mee. Ik kan weer smsen en bellen zonder dat mijn telefoon uitvalt. Luxe. 

Mijn oude telefoon breng ik vanavond naar een T-Mobile winkel. Samen met onder andere PostNL heeft T-Mobile een inzamelpunt voor oude mobieltjes. De kapotte exemplaren worden doorverkocht aan afvalverwerkingsbedrijven die daar waardevolle onderdelen uithalen. In mobieltjes zitten namelijk onder andere edele metalen zoals goud, zilver en palladium. Mobieltjes die nog wel functioneren, worden doorverkocht aan handelaren die ze vervolgens weer doorverkopen aan nieuwe gebruikers. De opbrengst van de verkoop gaat naar World Child en het Wereld Voedsel Programma (World Food Programme of WFP).

Dus als je nog een oud kapot mobieltje hebt liggen, repareer het ding (bijvoorbeeld bij een Repair Cafe) of doneer h'm. Gooi een mobieltje in ieder geval nooit in de prullenbak, want de schadelijke stoffen die in het mobieltje zitten komen zo verkeerd terecht. Bovendien gooi je waardevolle grondstoffen weg die we zouden kunnen hergebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten