31 oktober 2014

5 redenen voor 2e hands dumbphone ipv smartphone

Mijn nieuwste gadget is een tweedehands telefoon. Geen smartphone, maar een dumbphone. Zo'n ouderwetse Nokia die behalve bellen en sms'en niks kan. Knalroze is 'ie.

De oude Nokia die ik had, deed het nog prima, maar kan geen Chinees. En dat is niet zo handig, want een sms in het Chinees betekent dan dat er alleen maar blokjes te zien zijn. En zo simpel is Chinees nou ook weer niet...

Aangezien bellen en sms'en (in plaats van mailen) hier de regel is als je een afspraak wil maken, is het noodzakelijk dat mijn telefoon Chinees kan. Dus heb ik via een expat forum mijn nieuwe tweedehandse telefoon gekocht.


Waarom ik heb gekozen voor een tweedehands dumbphone in plaats van een (tweedehands) smartphone?

Minder schermtijd, meer tijd offline

Vanwege mijn fantastische baan zit ik op dit moment al ontzettend veel achter mijn laptop. Lezen doe ik op mijn iPad. Ik heb helemaal geen zin om nóg meer tijd naar een scherm te zitten staren. En de ervaring leert dat men toch vaak even dit of dat wil checken als er een gadget met internet in de buurt is. Ik wil niet constant online zijn. 24/7 bereikbaar zijn is ook al niet mijn ding. Ik word niet graag gestoord. Ik open mijn mailbox vaak pas tegen het einde van de middag. Dan heb ik er al bijna een werkdag opzitten. Zo bepaal ik zelf wat ik doe op een dag in plaats van dat mijn mailbox dat voor mij doet.

Consuminderen

Fabrikanten van telefoons willen maar al te graag dat we elk jaar een nieuwe kopen. Liefst nog vaker natuurlijk. Net als andere bedrijven proberen ze ons, de consument, te overtuigen dat we toch echt die nieuwe functies nodig hebben. Maar ik wil helemaal niet consuMEREN. Ik doe niet mee met wat Annie van de Story of Stuff Project zo mooi de "Work, Watch, Spend Treadmill" noemt. Heb geen nieuwe dingen nodig om me goed en tevreden te voelen. Ik koop zelden nieuwe spulletjes en kom niks tekort.



Minder milieuvervuiling

Door een tweedehands product te kopen, wordt het leven van dat product verlengd. Daardoor zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig om een nieuw product te maken. Stel ik koop in mijn hele leven maar tien tweedehands telefoons in plaats van 40 nieuwe, dan scheelt dat een hele hoop metalen, plastic en andere materialen. Het is verspilling van grondstoffen om goed werkende producten te vervangen door nieuwe.

Geldbesparing

Een nieuwe smartphone kost handenvol geld. Honderden euro's. De iPhone 6 wordt verkocht voor maar liefst 700 euro! En dan komen daar natuurlijk nog de kosten van een abonnement bij. Ik besteed mijn geld liever aan iets anders, bijvoorbeeld aan mijn eigen koophuis (in de toekomst) of een lange (fiets)vakantie. Bovendien gebruik ik mijn telefoon nauwelijks. Meestal staat het ding uit. Maandelijks geef ik maar een paar euro uit aan bellen en sms'en. Zonde om daar een ding van honderden euro's voor te kopen.

Less is more

Als er één ding is dat ik heb geleerd van de vele keren verhuizen en reizen in het afgelopen decennia, dan is het wel dat het hebben van weinig waardevolle spullen meer vrijheid betekent. Ik wil me geen zorgen maken over of mijn telefoon misschien kwijtraakt of wordt gestolen. Nu is me dat sowieso nog nooit overkomen (*afkloppen*), maar het lijkt me heel vervelend als je constant je tas, jas of zak in de gaten moet houden omdat er in dure, gewilde telefoon in zit. Ook kan ik mijn oude Nokia neerleggen waar ik maar wil of een keertje laten vallen zonder problemen. Dat kan niet met een smartphone, want voor je het weet loop 'ie waterschade op of breekt het scherm.

Genoeg reden dus om te kiezen voor een tweedehands Nokiaatje in plaats van een hippe smartphone. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik iets mis, heb internet op mijn laptop en iPad en het scheelt zorgen, geld en is beter voor het milieu!

Hoe maak jij een keuze voor een mobieltje?

Lees ook:

1 opmerking:

  1. Ik heb nooit een nieuwe telefoon! Ben altijd te bang dat hij dan een stuk sneller kapot gaat.

    BeantwoordenVerwijderen